KIM JESTEŚMY
O FIRMIE HISTORIA

McDonald’s w Polsce: 332 restauracje w ponad 120 miastach, ponad 16 000 pracowników, ponad pół miliona gości każdego dnia. 

McDonald's Polska utrzymuje dynamikę rozwoju. Obecnie w ponad stu dwudziestu miastach Polski działają 332 restauracje. Rekordzistką pod względem ilości jest Warszawa z 41 lokalizacjami. Na liście lokalizacji znajdują się nie tylko tak duże miasta jak Warszawa czy Łódź, ale również miasta o zdecydowanie mniejszej liczbie mieszkańców, jak np. Dębica, Kępno, Ostrowiec Świętokrzyski, czy Skierniewice.


kim jestesmy o firmie 580x199 1

NOWA RESTAURACJA

Budowa każdej restauracji McDonald's oznacza konkretne inwestycje. Aktualnie średni koszt jednej restauracji wynosi 6 - 7 mln złotych. Oprócz otwierania nowych restauracji sieć McDonald’s zrealizowała kompleksowy program zmiany ich wystroju. Firma wychodząc naprzeciw nowym trendom w architekturze oraz zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów zmieniła wystrój wewnętrzny lokali, ich kolorystykę, a także same bryły budynków.

Miejsce tradycyjnej czerwieni zajęła bogatsza paleta kolorów, w których dominuje żółć, biel, głęboka zieleń, a także kolory drewna i kamienia. Restauracje stają się bardziej zróżnicowane w swoim wyglądzie, by lepiej dostosować się do specyfiki danego miejsca i klienteli. Wyższy standard lokali, komfort, łatwość korzystania, swobodna, sprzyjająca relaksowi atmosfera wiążą się ze zmianą filozofii McDonald’s, którą ujmuje hasło przejścia od "Fast Food" do "Good Food Fast".

 

mc drive o firmie

 

McDRIVE

Szczególną kategorię stanowią uruchamiane przez McDonald's w Polsce restauracje typu McDrive. Lokale te, poza klasyczną salą jadalną, oferują zmotoryzowanym gościom tzw. linię samochodową. Umożliwia ona zakup produktów bezpośrednio z samochodu. Koncepcja ta cieszy się rosnącym uznaniem klientów. Znaczna większość (ponad 70%) z działających obecnie restauracji McDonald's w Polsce to lokale McDrive.



kim jestesmy o firmie 580x199 2

OFERTA

Oferta McDonald's w Polsce obejmuje szeroką gamę kanapek, napojów i deserów a także dodatki, takie jak frytki i sałatki. Ich zróżnicowanie pozwala na skomponowanie odpowiednio zbilansowanego posiłku przez osoby mające różne potrzeby i upodobania. Dużym ułatwieniem jest umieszczanie na opakowaniach produktów czytelnie przedstawionej informacji o wskaźnikach dziennego zapotrzebowania oraz specjalny serwis internetowy www.mcdonaldsmenu.info pozwalający m.in. na obliczenie indywidualnego zapotrzebowania na podstawowe składniki odżywcze i zestawienia ich z produktami McDonald's. 

 

Większość restauracji oferuje w godzinach porannych produkty z linii śniadaniowej, które stanowią nowość na polskim rynku gastronomii szybkiej obsługi. Rozszerza się również wybór kaw dostępnych w restauracjach McDonald's. Nową jakością są kawiarnie McCafé, zlokalizowane wewnątrz restauracji. Oferują wysokiej jakości gorące i mrożone kawy oraz szeroki wybór deserów.

 

Oferta dla dzieci to nie tylko znany wszystkim zestaw Happy Meal. W coraz większej liczbie restauracji można spotkać specjalne pomieszczenia zabaw ruchowych Gym&Fun. Najmłodsi znajdą w nich takie  atrakcje jak wyścig rowerowy, tor przeszkód oraz mini boisko do koszykówki.

ZATRUDNIENIE

McDonald's w Polsce zatrudnia ponad 16 000 pracowników. Dzięki rozbudowanemu, wewnętrznemu systemowi szkoleń firma nie wymaga od kandydatów większej praktyki w gastronomii. Firma jest otwarta na osoby w każdym wieku, zarówno młodych, stawiających pierwsze kroki w życiu zawodowym jak i osoby starsze. Warunkiem niezbędnym jest natomiast umiejętność pracy w zespole oraz otwartość na potrzeby gości restauracji. Firma oferuje szerokie możliwości awansu. Wystarczy powiedzieć, że wszyscy kierownicy restauracji i prawie cały, ponad stuosobowy personel biura McDonald's Polska w Warszawie zaczynali karierę od szeregowych stanowisk w restauracjach. 60% pracowników restauracji łączy pracę z nauką - są zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy dopasowanym do ich dyspozycyjności. Firma stwarza możliwości zarobkowania uczniom i studentom. Nie jest rzadkością, że ludzie ci po ukończeniu studiów decydują się kontynuować pracę w McDonald's.

 

Każda restauracja McDonald's to 40-60 nowych miejsc pracy, lecz udział McDonald's na rynku pracy jest faktycznie większy. Oprócz etatowych pracowników zatrudnionych w każdej restauracji McDonald's należy uwzględnić dodatkowe miejsca pracy w firmach współpracujących, takich jak: firmy budowlane, dostawcy surowców, wyposażenia i usług.



 
  produkty563 ofirmie 

POLSKIE SUROWCE

Duża część surowców spożywczych pochodzi z krajowych upraw i hodowli, od krajowych dostawców, będących długoletnimi partnerami McDonald's. Obecność firmy na polskim rynku była dla nich często decydującym argumentem za inwestycjami w naszym kraju.

 

Wielu z nich rozpoczynało swoją karierę razem z powstaniem pierwszej restauracji. Obecnie dzięki współpracy z wiarygodnym partnerem rozwinęli swoją działalność, osiągając mocną pozycję na rynku. Warto podkreślić, że obecnie część dostawców McDonald's Polska eksportuje swoje wyroby do innych krajów Europy Środkowej, w których działają restauracje sieci. McDonald's Polska współpracuje również z szeregiem polskich przedsiębiorstw funkcjonujących w branży budowlanej, wyposażenia wnętrz, czy sprzętu kuchennego.

 

Komórką koordynującą badania zarówno surowców, jak i oferowanych w restauracjach produktów jest Dział Zapewnienia Jakości. Do jego zadań należy: zapewnienie zgodności produktów ze specyfikacjami, kontrola stałego poziomu jakości produktów i prowadzenie efektywnego systemu kontroli jakości u dostawców. System ten jest wielostopniowy. Szczególnie ważnym ogniwem kontroli jakości w McDonald's Polska jest Centrum Dystrybucji - firma HAVI Logistics. Przez HAVI przechodzą praktycznie wszystkie surowce wykorzystywane przez McDonald's. Dlatego tak ważną rolę odgrywa jakość zamawianych przez Centrum Dystrybucji produktów, a także warunki ich przechowywania i transportu.

 

W restauracjach McDonald's Polska szczególny nacisk położony jest na przestrzeganie procedur produkcji oraz kontrolę jakości, np. w czasie grillowania mięsa (czas i temperatura). We wszystkich etapach przygotowywania produktów: począwszy od producentów-dostawców, poprzez system transportu i magazynowania, na restauracjach skończywszy zagwarantowane jest zachowanie najwyższych standardów czyszczenia i dezynfekcji urządzeń i pomieszczeń, higieny pracowników oraz procedur postępowania z opakowaniami.

 

Wielokrotne kontrole, jakie przechodzi każdy produkt, od fazy hodowli czy uprawy, po moment zakupu przez klienta, służą zachowaniu świeżości, bezpieczeństwa i pełnych wartości odżywczych.

FRANCHISING - SPOSÓB NA WŁASNĄ RESTAURACJĘ

Duża część restauracji McDonald's Polska to restauracje licencyjne. Licencjobiorca McDonald's to samodzielny przedsiębiorca, prowadzący swoją własną restaurację pod szyldem i w ramach systemu McDonald's. Inwestując własne środki finansowe osoba taka korzysta zarówno z systemu stworzonego przez korporację, jak i czterdziestoletniego jej doświadczenia. Franchising umożliwia połączenie siły wielkiej organizacji z elastycznością przedsiębiorstw średniej wielkości. W chwili obecnej działają 203 restauracje licencyjne, które prowadzi 59 licencjobiorców.

 

Osoba, która zdecyduje się na dołączenie do sieci firmy i zostanie przez nią zakwalifikowana (wymogi obejmują m.in. własny wkład finansowy, doświadczenie w biznesie, gotowość do samodzielnego prowadzenia restauracji), przechodzi trwające około roku szkolenie. Rozpoczyna je od poznania podstawowych mechanizmów działania restauracji, poprzez zasady zarządzania ludźmi, po współpracę z dostawcami, marketing i promocję.

Siła marki McDonald's wynika z połączenia potencjału licencjobiorców, dostawców i samej firmy.

McDONALD'S W POLSCE McDONALD'S NA ŚWIECIE

McDONALD'S W POLSCE

  • RUSZA PIERWSZA RESTAURACJA McDONALD'S W POLSCE

    W kilkanaście godzin obiekt odwiedziło ponad 45 tys. osób. Polacy ustanawiają rekord świata w ilości transakcji w dniu otwarcia, było ich aż 13 304. W pierwszych miesiącach w podstawowym menu znajdują się hamburger, podwójny hamburger, cheeseburger, podwójny cheeseburger, Big Mac®, frytki, napoje, lody i koktajle mleczne.

     

    W październiku w menu pojawia się nowa pozycja: ciastko na gorąco Apple Pie. Drugą restaurację firma otwiera we wrześniu w Alejach Jerozolimskich obok sklepu Ikea, a trzecią w grudniu, w centrum Katowic, przy ul. Stawowej.

  • KOLEJNE RESTAURACJE

    Kolejne restauracje powstają w Warszawie przy ulicy Kruczej w domu handlowym Smyk, na dworcu kolejowym w Gdańsku, w centrum Częstochowy przy alei Wolności oraz w Zabrzu. Restauracja w Gdańsku na Dworcu Głównym ustanawia nowy rekord świata korporacji McDonald’s w ilości transakcji w dniu otwarcia. Pierwsza restauracja McDonald’s w Krakowie powstaje przy ul. Floriańskiej.

     

    Uznawana do dzisiaj za jeden z najładniejszych na świecie lokali korporacji, mieści się w oryginalnych gotyckich piwnicach z XIV w. Listę otwarć z tego roku zamyka w grudniu Toruń. Oferta dań w menu zostaje rozszerzona o kanapkę z rybą – Fish Mac® (obecnie Filet-o-Fish®).

  • PIERWSZA RESTAURACJA TYPU McDRIVE

    W lutym rozpoczyna działalność pierwsza restauracja typu McDrive® w Polsce, w Częstochowie przy trasie szybkiego ruchu, tzw. gierkówce.

     

    Spółka otwiera 12 nowych lokali, do miejscowości ze swoimi restauracjami McDonald’s dołączają Gliwice, Poznań, Radom, Bytom, Janki koło Warszawy i Sosnowiec.

  • NOWY PRODUKT W MENU

    W menu nowy produkt – kanapka drobiowa McChicken®. Pierwsze otwarcia to restauracje w Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej, w Chorzowie, Zakopanem, Szczecinie, Gdyni, Bydgoszczy, Dąbrowie Górniczej, Wrocławiu i Olsztynie.

     

    Firma rozpoczyna finansowanie modernizacji Oddziału Onkologii i Chorób Krwi Szpitala Dziecięcego przy ulicy Litewskiej w Warszawie.

  • KOLEJNE RESTAURACJE

    Uroczyste otwarcie 50. restauracji w Polsce, w Łodzi przy ulicy Pabianickiej. Powstają kolejne restauracje w Gorzowie Wielkopolskim, Rzeszowie, Białymstoku, Koszalinie, Opolu i Legnicy.

     

  • KOLEJNY PRODUKT Z MIĘSA KURCZAKA

    W ofercie pojawiają się McNuggets®. Lublin dostaje swoją pierwszą restaurację w styczniu, w sumie przybywa kilkadziesiąt kolejnych obiektów McDonald’s. Do dużych miast dołączają także mniejsze, takie jak Kutno, Leszno, Sopot, Zgorzelec, Pszczyna czy Tarnów.

     

    Większość z lokalizacji to obiekty McDrive®. McDonald’s Polska aktywnie uczestniczy w ogólnopolskiej akcji pomocy powodzianom. Pracujący na wałach otrzymują bezpłatne posiłki, a do Wrocławia trafia transport pomocy rzeczowej.

  • SETNA RESTAURACJA

    Setna restauracja McDonald’s Polska to kielecki McDrive®, który otwiera swe podwoje w kwietniu. W sumie powstaje ponad 30 nowych lokali.

     

    McDonald’s Polska zostaje wyróżniony nagrodą Fundacji Polskiej Lekkiej Atletyki „Przyjaciel Królowej Sportu” za aktywne wspieranie sportowych imprez dla dzieci i młodzieży.

  • NOWE RESTAURACJE I NOWA SIEDZIBA CENTRALI McDONALD'S POLSKA

    Powstają nowe restauracje, między innymi w Suwałkach, Wałbrzychu, Wrocławiu, Lublinie, Bielsku-Białej, Częstochowie i Warszawie oraz kilka restauracji na Śląsku. Wśród nowo otwieranych obiektów zdecydowaną przewagę mają lokale typu McDrive®.

     

    McDonald’s Polska zdominował całkowicie tę formę obsługi, stając się bardzo popularną siecią wśród polskich kierowców. Centrala McDonald’s Polska przeprowadza się do nowej siedziby na warszawskim Mokotowie.

  • KOLEJNE PRODUKTY

    W menu pojawiają się nowe produkty: deser McFlurry® i kanapka WieśMac®. W październiku pracownicy firmy rywalizują w pierwszej edycji McOlimpiady.

     

    Najlepszym z nich mistrz olimpijski Robert Korzeniowski wręcza medale podczas zawodów sportowych zorganizowanych w Centralnym Ośrodku Przygotowań Olimpijskich w Spale.

  • MCEKSPERT I McZIELONA LIGA

    W czasie dorocznego europejskiego spotkania dostawców i szefów rynków w Centralnym Laboratorium Kontroli Jakości McDonald’s we Frankfurcie produkty polskich dostawców sieci otrzymują najwyższe noty w Europie. We wrześniu rusza pierwsza edycja ogólnopolskiego programu McEkspert, konkursu mającego na celu wybór najlepszego pracownika restauracji. 

     

    Rozpoczęcie programu „McZielona Liga”.
    Ta ogólnopolska akcja przygotowana dla uczniów szkół podstawowych prowadzona jest jako turniej wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska. W czasie finałów „McZielonej Ligi” uczestnicy zebrali blisko 500 ton makulatury.

  • DZIESIĘCIOLECIE ISTNIENIA

    W czerwcu McDonald’s Polska świętuje dziesięciolecie istnienia. Polska ze 192 restauracjami i ponad 9000 pracowników plasuje się na 8. miejscu w Europie. Z okazji jubileuszu 10 września o godz. 16:25 ze stacji Warszawa Wschodnia wyjeżdża do Wilna i Rygi specjalny McPociąg, kilkanaście wagonów sypialnych, 3 restauracyjne, a w środku 350 osób, pracowników polskich restauracji McDonald’s mogących pochwalić się najdłuższym stażem pracy, wyrusza w podróż – nagrodę.

    KOLEJNE OTWARCIA RESTAURACJI McDONALD’s

    W maju rozpoczyna w Polsce działalność Fundacja Ronalda McDonalda, której zasadnicze cele to poprawienie jakości życia dzieci, niesienie pomocy chorym dzieciom i ich rodzinom poprzez finansowanie i współorganizowanie działań na rzecz lokalnych placówek służby zdrowia. Pierwszą inicjatywą fundacji w Polsce jest budowa i wyposażenie Oddziału Opieki Dziennej Kliniki Hematologii i Onkologii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Litewskiej w Warszawie. Prezesem Zarządu Fundacji zostaje prof. dr hab. Adam Jelonek. W Światowy Dzień Dziecka McDonald’s polski oddział zebrał 251 300 zł, zasilając konto Fundacji Ronalda McDonalda.

  • I’M LOVIN' IT

    Rozpoczyna się nowa, ogólnoświatowa kampania wizerunkowa McDonald’s realizowana pod hasłem
    „i'm lovin' it!”. W Polsce tytułowy utwór muzyczny wykonują Kasia Rodowicz i Funky Filon. We wrześniu zorganizowany zostaje po raz pierwszy Turniej Golfowy Polish McMasters. Głównym celem tej charytatywnej imprezy, do udziału w której zaproszeni zostają licencjobiorcy i partnerzy biznesowi McDonald’s, jest zbiórka pieniędzy na pomoc dzieciom i wsparcie programów Fundacji Ronalda McDonalda.

    KAMPANIA NIE NOWOTWOROM U DZIECI

    Październik to początek nowej ogólnopolskiej akcji fundacji „NIE nowotworom u dzieci”. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie wykrywalności nowotworów u dzieci we wczesnej fazie choroby. W znaczny sposób poprawia to szanse na wyleczenie. Kolejny Światowy Dzień Dziecka McDonald’s. Zebrano 205 750 zł, zasilając konto Fundacji Ronalda McDonalda.

  • "NOWY WIZERUNEK RESTAURACJI McDONALD'S POLSKA”

    W kwietniu McDonald’s otrzymuje Certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 zaświadczający o przestrzeganiu norm w zakresie ochrony środowiska.
    Po raz pierwszy w Polsce ISO 14001 zostało przyznane sieci restauracji. Rozstrzygnięcie konkursu architektonicznego „Nowy wizerunek restauracji McDonald’s Polska”.

     

    Jury konkursu organizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich spośród 20 finałowych prac wybrało projekt Aleksandry Kuckiej, studentki z Poznania. W maju McDonald’s podpisuje umowę z Robertem Korzeniowskim, trzykrotnym zdobywcą złotego medalu olimpijskiego i mistrzem świata w chodzie sportowym. Współpraca sportowca z firmą McDonald’s dotyczy programu „Go Active!” promującego aktywny styl życia.

  • DNI OTWARTE W McDONALD'S

    W kwietniu firma inauguruje w Polsce Dni Otwarte. Każdy chętny może osobiście zobaczyć zaplecze restauracji, dowiedzieć się więcej na temat produktów McDonald’s, standardów i procedur firmy. Z zaproszenia do udziału w Dniach Otwartych McDonald’s skorzystało w ciągu dwóch dni 25 112 osób. W maju rusza testowa oferta śniadaniowa w restauracjach McDonald’s. Do 10.30 goście mogą zamówić odmienne menu: kanapki typu McMuffin®, tosty, placki ziemniaczane, jajecznicę z szynką.

     

    W restauracjach sieci instalowane są pierwsze hot-spoty umożliwiające bezprzewodowy dostęp do internetu. W listopadzie księżna Yorku Sarah Ferguson wraz z Denisem Hennequinem, prezydentem McDonald’s Europa, i Kenem Barunem, prezydentem Ronald McDonald House Charities, przecina wstęgę na premierze polskiego ambulansu medycznego Fundacji Ronalda McDonalda. To pierwszy taki pojazd nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Akcja przeprowadzenia ultrasonograficznych badań medycznych dzieci jest kolejną inicjatywą w ramach programu „NIE nowotworom u dzieci”. W lutym McDonald’s Polska zostaje laureatem w pierwszej edycji konkursu Superbrands Polska.

  • TURNIEJ GOLFOWY McMASTERS

    W maju odbywa się czwarty charytatywny turniej golfowy McMasters. Dochód z imprezy tradycyjnie zasila konto Fundacji Ronalda McDonalda. Podczas licytacji rysunków chorych dzieci zebrano prawie 60 tys. zł. Listopadowy Dzień Dziecka McDonald's pozwala zgromadzić kwotę ponad 800 000 zł.

     

    Jedenaścioro dzieci, laureatów konkursu plastycznego zorganizowanego w ramach programu Dziecięca Eskorta McDonald's wyjechało w nagrodę do Niemiec na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Dzieci towarzyszyły polskim piłkarzom podczas prezentacji zespołów przed meczem Polska - Niemcy.

  • "A MOŻE FRYTKI DO TEGO?"

    McDonald's emituje w stacjach ogólnopolskich reklamę promującą markę jako pracodawcę. Spot "A może frytki do tego?" zyskał ogromną popularność i przyczynił się do zmiany postrzegania pracy w McDonald's.

     

    Na poprawę wizerunku wpłynął też fakt, ze sieć jako pierwsza na skalę ogólnopolską uzyskała pozwolenie na zatrudnianie osób młodocianych.

  • MENU ŚNIADANIOWE I McCAFÉ

    Firma wprowadza do swojej oferty menu śniadaniowe. Poranna linia produktowa bardzo szybko zdobywa sobie popularność zarówno wśród naszych gości jak i osób, które do tej pory nie korzystały z usług McDonald's. Oprócz śniadań kolejną nowością wprowadzoną w tym roku jest McCafé - wydzielona przestrzeń kawiarniana w obrębie restauracji McDonald's, posiadająca odrębny serwis i własne miejsca siedzące dla gości. McCafé wyróżnia się wystrojem i stylistyką wnętrza zgodną z ostatnimi trendami. Wysiłki na rzecz poprawy warunków pracy i wizerunku jako pracodawcy przyniosły McDonald's tytuł Studenckiego Pracodawcy Roku 2008.

     

    Został on przyznany w ramach plebiscytu organizowanego przez magazyn studencki "?Dlaczego" i portal Korba.pl. W następnym roku tytuł ten ponownie przypadł McDonald's. W maju obserwowaliśmy emocjonujące zmagania małych finalistów Dziecięcej Eskorty McDonald's. Jedenastka szczęśliwych zwycięzców - dzieci w wieku 8 - 10 lat wyleciała do Austrii 6 czerwca. Niezbyt udany występ naszej Reprezentacji Narodowej tylko na krótko zmącił dobry nastrój rodziców i dzieci, którzy przeżyli jedną z największych przygód swojego życia. Mocnym akcentem końcówki roku było przyznanie McDonald's Polska tytułu Marketer Roku 2008. Przyznaje go wiodący magazyn branży marketingowej Media & Marketing.

  • WYRÓŻNIENIA I NAGRODY

    W styczniu przedstawiciele spółek Lotos Paliwa oraz McDonald's Polska podpisali umowę dotyczącą współpracy w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach A-2 i A-4. W ramach umowy McDonald's zlokalizuje w MOPach Lotosu 6 swoich lokali. McDonald's Polska już po raz drugi z rzędu zostaje wyróżniona tytułem Studenckiego Pracodawcy Roku. Tytuł został przyznany w ramach plebiscytu organizowanego wśród studentów przez Magazyn "Dlaczego?" i portal Korba.pl

     

    Stowarzyszenie Agencji Reklamowych wyróżniło prestiżową nagrodą Effie dwie kampanie McDonald's - Śpij smacznie śniadanie czeka i Dziecięca Eskorta McDonald's. W 10-tej edycji konkursu zgłoszonych było 125 kampanii reklamowych. Effie to coroczny konkurs efektywności w reklamie, w którym nagradzane są najskuteczniejsze kampanie reklamowe. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa effective (skuteczny). Nagroda w USA przyznawana jest od 1970. Konkurs doczekał się 23 edycji, wśród których jest EuroEffie i edycja polska.

  • STREFA GYM&FUN

    Restauracja w Gdańsku przy ul. Grunwaldzkiej została pierwszą w Polsce, w której została oddana do użytku strefa aktywności fizycznej i zabaw ruchowych, tzw. Gym&Fun. Znalazły się w niej trzy interaktywne miejsca zabaw : wyścig rowerowy - jazda na dwóch stacjonarnych rowerach i oglądanie krajobrazów na ekranie umieszczonym przed nimi, bieg z przeszkodami, mini boisko do koszykówki. Na przełomie maja i czerwca restauracje McDonald's prowadziły sprzedaż płyty pt. "Czarodzieje uśmiechu". CD zawierało utwory z repertuaru Majki Jeżowskiej w wykonaniu gwiazd polskiej sceny muzycznej. W projekcie wzięli udział: Kasia Cerekwicka, Ania Wyszkoni, Piotr Cugowski, Andrzej Krzywy, Andrzej Piaseczny, Tomek Szczepanik z zespołu Pectus oraz sama Majka Jeżowska.

     

    Płyta cieszyła się dużym zainteresowaniem gości restauracji. Sprzedano blisko 75 000 egz., co zapewniło wydawnictwu status podwójnej platyny. Cały dochód ze sprzedaży trafił do Fundacji Ronalda McDonalda realizującej program "NIE nowotworom u dzieci". McDonald's Polska został uhonorowany godłem Jakość Obsługi 2010 przyznawanym w ramach plebiscytu organizowanego przez portal społecznościowy jakoscobsługi.pl Portal ten ma 2 mln zarejestrowanych użytkowników, którzy spontanicznie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat produktów i usług firm działających na polskim rynku. Oceniają oni poszczególne atrybuty w skali od -5 do +5, mogą również dodać komentarz. W ten sposób wyłoniona została setka firm najbardziej przyjaznych klientom. McDonald's zajął wysoką pozycję w tej grupie.

  • KOLEJNE OTWARCIA RESTAURACJI McDONALD’S

    Rok ten zaznaczył się nie tylko kolejnymi otwarciami (23 nowe restauracje), ale również symbolicznym przekroczeniem poziomu 50% restauracji licencyjnych w polskiej sieci McDonnald’s. McDonald’s Polska uzyskała certyfikat TOP EMPLOYERS 2011. To prestiżowe wyróżnienie przyznaje holenderski Instytut CRF, który bada warunki pracy oraz pracodawców w 12 krajach już od 1991 roku. Organizacja ta analizuje świadczenia podstawowe i dodatkowe, warunki pracy, szkolenia, rozwój kariery zawodowej oraz kulturę organizacyjną firmy. Ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna „Dociekliwi” dotycząca jakości produktów dostępnych McDonald’s. Jej celem jest budowanie świadomości konsumentów na temat produktów McDonald’s – ich naturalnych składników, procesu przygotowania oraz wysokiej jakości i wartości odżywczych. Bohaterowie emitowanych w ramach kampanii spotów telewizyjnych to dwójka młodych przyjaciół.

     

    Cechuje ich to, że są dociekliwi i nie zadowalają się obiegowymi twierdzeniami. Główną role w kamapni odgrywa strona dociekliwi.pl Znani polscy wykonawcy ponownie odpowiedzieli na zaproszenie Majki Jeżowskiej, nagrywając piosenki z jej repertuaru do drugiej edycji płyty „Czarodzieje Uśmiechu 2”. Na nowej płycie śpiewają Halinka Mlynkova, Małgorzata Ostrowska, Ania Szarmach, Kuba Badach, Łukasz i Paweł Golec oraz Ryszard Rynkowski w duetach z uzdolnionymi muzycznie dziećmi. Sprzedaż płyty „Czarodzieje Uśmiechu 2” była prowadzona wyłącznie w lokalach naszej sieci. Sprzedano ponad 90 000 egzemplarzy w cenie 8,50 PLN każdy. Cały dochód trafił do Fundacji Ronalda McDonalda prowadzącej ogólnopolski program „NIE nowotworom u dzieci”. Pod koniec sierpnia ruszyła oficjalna strona McDonald’s Polska na Facebooku. Za pośrednictwem tego popularnego medium możemy prowadzić dialog z naszymi klientami i docierać do nich z naszym przekazem. W ciągu 6 pierwszych miesięcy działania strony grono fanów urosło do ponad 150 tysięcy!

McDONALD’s NA ŚWIECIE

  • POCZĄTKI „U McDONALDÓW”

    Bracia Richard i Maurice McDonald otwierają w San Bernardino (Kalifornia) przydrożną restaurację. W ofercie znajdują się hamburgery, frytki i koktajle mleczne. Proste menu, szybkość obsługi i czystość sprawiają, że restauracja „U McDonaldów” staje się bardzo popularna w okolicy.

     

    Bracia są weteranami w prowadzeniu tego typu obiektów. Swój pierwszy lokal typu Drive otworzyli już w 1937 r.

  • RAY KROC POMAGA W ROZWIJANIU RESTAURACJI

    Bracia McDonald spotykają Raya Kroca – urodzonego w 1902 r. syna czeskich imigrantów handlującego mikserami do koktajli mlecznych. Do odwiedzenia braci skłania go fakt, że ich mała restauracja zamawia więcej jego mikserów niż jakikolwiek inny tego typu lokal.

     

    Kroc – człowiek z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w handlu – zafascynowany prostotą i efektywnością działania restauracji zostaje agentem sprzedającym licencje na prowadzenie lokali według systemu braci McDonald.

  • POCZĄTEK KORPORACJI McDONALD'S

    Ray Kroc, oprócz udzielania licencji na prowadzenie restauracji w systemie McDonald’s, decyduje się również na otwarcie własnego lokalu 15 kwietnia 1955 r. w Des Plaines (Illinois).

     

    Tę datę przyjmuje się za początek korporacji McDonald’s.

  • WYSOKI STANDARD

    Ray Kroc pracuje nad udoskonalaniem systemu McDonald’s. Szczególnie zależy mu na zapewnieniu jednakowo wysokiego standardu we wszystkich restauracjach.

     

    Pierwszy formularz oceny restauracji posługuje się trzema kryteriami: jakością, obsługą, czystością. Stają się one mottem McDonald’s.

  • UNIWERSYTET HAMBURGERA

    Drogi braci McDonald i Raya Kroca rozchodzą się. Kroc nalega na ekspansję i dalszy rozwój, podczas gdy bracia są zainteresowani zachowaniem dotychczasowego statusu. Za kwotę 2,7 mln dol. wykupuje prawa braci do systemu i znaku towarowego. Od tej pory Kroc może samodzielnie rozwijać sieć i w sposób nieskrępowany realizować własne pomysły. W tym samym czasie powstaje pierwsza placówka szkoleniowa McDonald’s – Uniwersytet Hamburgera.

     

    Skromna salka z czasem przeradza się w duże centrum szkoleniowe z własną kadrą naukową, bogatym programem, zapleczem technicznym oraz tysiącami kursantów, którzy co roku odbywają w niej szkolenie. Ewolucji podlega również logo McDonald’s. „Złote Łuki” – wzór nawiązujący do neonowych łuków na restauracji braci McDonald – zastępują postać „Speedee'ego”. W kilka lat później logo przechodzi dalsze modyfikacje, upodobniając się do pierwszej litery nazwy McDonald’s.

  • MILIARDOWY HAMBURGER McDONALD'S

    Ray Kroc, goszcząc w popularnym programie telewizyjnym, prezentuje miliardowego hamburgera McDonald’s. Firma cały czas stara się rozbudować i uatrakcyjnić ofertę.

     

    Jednym z udanych pomysłów jest kanapka z rybą Filet-O-Fish® (Fish Mac®).

  • KLAUN RONALD McDONALD ULUBIEŃCEM DZIECI

    McDonald’s debiutuje na nowojorskiej giełdzie. Jest to dowód krzepnięcia firmy, która w ten sposób pozyskuje środki na dalszy rozwój.

     

    Podczas Parady Święta Dziękczynienia ma miejsce inny publiczny debiut – pojawia się sympatyczny klaun Ronald McDonald. Ta postać stała się w USA jedną z najlepiej rozpoznawanych przez dzieci.

  • POCZĄTKI KANAPKI BIG MAC

    Próby dalszego urozmaicania oferty. Przykładem jest wprowadzone w tym roku smażone ciastko jabłkowe (Apple Pie). Prawdziwym strzałem w dziesiątkę okazuje się wprowadzenie kanapki Big Mac® z podwójną porcją wołowiny. Jej pomysłodawcą jest licencjobiorca z Pittsburgha – Jim Delligatthi.

     

    Kanapka ta szybko staje się najlepiej sprzedającym się produktem McDonald’s. Jej popularność wykracza nawet poza świat gastronomii. Od kilkunastu lat tygodnik „The Economist”, opierając się na cenie tej kanapki, ustala parytet siły nabywczej waluty lokalnej w stosunku do dolara. Nosi on miano „indeksu Big Maca”.

  • MANSARDOWY DACH

    Pojawia się nowy, mansardowy typ dachu restauracji, do dziś charakteryzujący restauracje McDonald’s.

     

  • MIĘDZYNARODOWA EKSPANSJA FIRMY

    Zainicjowana w 1967 r. międzynarodowa ekspansja firmy (restauracje w Kanadzie i Puerto Rico) nabiera rozmachu. McDonald’s pojawia się m.in. w Japonii, Australii i Europie (Niemcy, Holandia).

     

    Siedzibą korporacji staje się Oak Brook pod Chicago.

  • DOM RONALDA McDONALDA

    Otwarcie w Filadelfii Domu Ronalda McDonalda – pierwszej z sieci placówek dających zakwaterowanie rodzicom dzieci leczonych w pobliskim szpitalu.

     

    Obecnie w 20 krajach działa 213 placówek tego typu. Pomoc dzieciom, jako jednym z najwierniejszych klientów McDonald’s, jest głęboko zakorzeniona w kulturze firmy.

  • PIERWSZA RESTAURACJA TYPU McDRIVE

    Otwarcie pierwszej restauracji typu drive-thru (McDrive®) w Sierra Vista, Arizona, umożliwiającej zakup bez konieczności wychodzenia z samochodu. To rozwiązuje problem żołnierzy pobliskiej jednostki, którzy stanowią dużą część klientów restauracji.

     

    Nie mogli oni w mundurach polowych wysiadać z samochodu poza obrębem bazy. Koncepcja McDrive® spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony klientów. Dziś na większości rynków tego typu sprzedaż stanowi kilkadziesiąt procent ogółu sprzedaży.

  • KARIERA TURNERA

    Fred Turner obejmuje stanowisko prezesa korporacji zastępując odchodzącego na zasłużoną emeryturę Raya Kroca. Kariera Turnera jest charakterystyczna dla McDonald’s.

     

    Ten szeregowy pracownik pierwszej restauracji Kroca wspiął się na najwyższe szczeble w hierarchii firmy dzięki swojemu oddaniu i dogłębnemu zrozumieniu zasad jej działania.

  • HAPPY MEAL SPECJALNIE DLA DZIECI

    W ofercie restauracji McDonald’s pojawiają się zestawy dla dzieci Happy Meal®. Zestaw Happy Meal® to kanapka, frytki i napój w ilościach dostosowanych do wieku dziecka. Dodatkową atrakcją jest zabawka z regularnie zmienianej kolekcji. Jeszcze w latach 50. Kroc zdecydował się uczynić z restauracji McDonald’s miejsca szczególnie przyjazne rodzinom, a zwłaszcza dzieciom.

     

    Od samego początku pracownicy przy kasie byli zobowiązani do traktowania dzieci z atencją należną dorosłym gościom. W miarę rozwoju firmy przybywało atrakcji dla najmłodszych. Do Ronalda McDonalda dołączyły inne postacie bajkowego świata (McDonaldlandu). Na początku lat 70. przy restauracjach zaczęły pojawiać się placyki zabaw.

  • McNUGGETS - KOLEJNY PRZEBÓJ FIRMY

    W menu McDonald’s pojawia się nowa potrawa – kurczaki McNuggets®. Stają się one kolejnym przebojem firmy.

     

    Produkty z drobiu są obok wołowych najliczniej reprezentowanymi w menu McDonald’s.

  • SŁAWNE KROKIZMY

    14 stycznia w wieku 82 lat umiera Raymond Albert Kroc – założyciel i szef McDonald’s. Osoba, która najsilniej odcisnęła swój ślad na tym, czym jest ta firma. W firmie do dziś cytowane są jego powiedzenia, tzw. krokizmy, jak np.: „None of us is as good as all of us” (nikt z nas nie jest tak dobry, jak my wszyscy razem) czy „if you have time to lean you have time to clean” (jeśli masz czas, by się oprzeć, masz czas, by czyścić). Kroc, mimo że od połowy lat 70. nie uczestniczył już w bieżącym zarządzaniu firmą, do końca był żywo zainteresowany najdrobniejszymi elementami jej działania. Perfekcjonizm i dbałość o szczegóły sprawiały, że jeszcze na emeryturze potrafił z okna swojego biura obserwować przez lornetkę ruch w pobliskiej restauracji i sprawdzać tempo obsługi na linii Drive®.

     

    Ostatnie lata życia spędzał spotykając się ze studentami różnych uczelni, którym przekazywał swoje bogate doświadczenia w biznesie. W 1990 tygodnik Time umieścił go na liście „Stu najważniejszych Amerykanów XX stulecia”. Pamięci Kroca poświecono Fundację Ronald McDonald Children Charites, która po późniejszym połączeniu z programem Domów Ronalda McDonalda i przyjęciu nazwy Ronald McDonald House Charites stała się jedną z największych na świecie instytucji dobroczynnych działających na rzecz dzieci i młodzieży. Łączna suma udzielonej pomocy osiągnęła wartość kilkuset milionów dolarów.

  • McDONALD'S "BLUE CHIPEM"

    McDonald’s staje się tzw. „blue chipem” – jedną z 30 spółek, których notowania są podstawą giełdowego wskaźnika Dow Jones.

     

  • ZDROWO W McDONALD'S

    Wprowadzenie do menu McDonald’s sałatek. Menu McDonald’s z 15 pozycji w 1955 roku rozrosło się do kilkudziesięciu, w tym specjalnej, śniadaniowej linii produktów wprowadzonej w 1977 r.

     

  • NOWE RESTAURACJE

    Pierwsze restauracje McDonald’s w krajach bloku wschodniego: Jugosławii i na Węgrzech.

     

  • McCHICKEN NA STAŁE W MENU

    Do menu po kilku latach testów wchodzi na stałe kanapka McChicken®.

     

  • McDONALD'S W MOSKWIE

    Historyczne otwarcie pierwszej restauracji McDonald’s w Moskwie.

     

  • PIERWSZA RESTAURACJA McDONALD'S W POLSCE

    17 czerwca, u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie powstaje pierwsza restauracja McDonald’s w Polsce.

     

    W dniu otwarcia restauracja ustanawia nowy rekord świata w ilości transakcji – 13 304.

  • PŁYWAJĄCA RESTAURACJA

    Uruchomienie restauracji na promie pływającym między Helsinkami i Sztokholmem. To kolejna niezwyczajna lokalizacja McDonald’s.

     

    Restauracje firmy można też spotkać w pociągach i samolotach, a nawet za kołem podbiegunowym!

  • REKORD SPRZEDAŻY

    Wartość rocznej sprzedaży McDonald’s po raz pierwszy przekracza 25 milardów dol.

     

  • McDONALD'S PARTNEREM DISNEYA

    Korporacja McDonald’s i Walt Disney Company podpisują strategiczną umowę. McDonald’s staje się partnerem Disneya w branży restauracji szybkiej obsługi. Umowa daje McDonald’s wyłączność wśród sieci restauracji na wykorzystywanie postaci Disneya, zakłada współdziałanie przy premierach filmów i umożliwia lokalizację restauracji na terenie parków rozrywki. Założyciel McDonald’s Ray Kroc i Walt Disney służyli w jednej kompanii podczas pierwszej wojny światowej.

     

    McDonald’s Oficjalną Restauracją Olimpiady w Atlancie. Początek związków McDonald’s z ruchem olimpijskim datuje się na rok 1968, kiedy to podczas olimpiady w Grenoble firma wysłała drogą powietrzną hamburgery dla amerykańskiej ekipy, stęsknionej za swojskim jedzeniem. McDonald’s stał się oficjalnym sponsorem olimpijskim w połowie lat 70.

  • SETNA RESTAURACJA McDONALD'S W POLSCE

    W wieku 89 lat umiera Richard McDonald (jego brat Maurice zmarł w 1971 r.). Otwarcie setnej restauracji McDonald’s w Polsce (25 kwietnia, Kielce).

     

  • DWUDZIESTOPIĘCIOTYSIĘCZNA RESTAURACJA

    Prezesem korporacji zostaje Jack Greenberg. Pod jego kierownictwem firma podejmuje kroki zmierzające do zróżnicowania działalności, pozostając jednak w branży restauracji szybkiej obsługi. Dochodzi do przejęcia sieci Donatos Pizza, Boston Market, Chipotle, Pret a Manger.

     

    Marka McDonald’s pozostaje jednak cały czas motorem działania korporacji – w sierpniu zostaje otwarta dwudziestopięcio tysięczna restauracja pod „Złotymi Łukami” (Chicago, USA).

  • ZLOT MILLENIUM DREAMERS

    Koniec wieku i tysiąclecia McDonald’s postanawia uczcić organizacją wielkiego zlotu dzieci i młodzieży. Zlot pod nazwą Millenium Dreamers (Marzyciele Milenium) odbywa się w kompleksie parków rozrywki Disneya w Orlando na Florydzie.

     

    Stanowi on uhonorowanie 2000 dzieci z całego świata podejmujących pożyteczne inicjatywy na rzecz społeczności, w których żyją. Z Polski do Orlando leci 12 finalistów konkursu.

  • 30 TYSIĘCY RESTAURACJI W 121 KRAJACH

    Mimo poważnych wyzwań rynkowych roczna sprzedaż McDonald’s po raz pierwszy przekracza 40 mld dol. Na koniec roku firma prowadzi blisko 30 tysięcy restauracji w 121 krajach, codziennie obsługując 46 mln gości. W 80 procentach są to restauracje prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców na podstawie umowy franczyzy (franczyzobiorcy, obok dostawców i korporacji, stanowią 3. element, na którym opiera się system McDonald’s).

     

    Próbą wykorzystania ogromnego doświadczenia operacyjnego jest uruchomienie pierwszego hotelu „Golden Arch” (Rumlang, Szwajcaria). W założeniu ma on być pierwszym z sieci hoteli o wysokim standardzie za przystępną cenę. Polska ze 189 restauracjami plasuje się na wysokim 8. miejscu w Europie i 1. w Europie Centralnej.

  • ŚWIATOWY DZIEŃ DZIECKA McDONALD'S

    W kwietniu McDonald’s ogłasza swój pierwszy „Social Responsibility Report” – kilkudziesięciostronicowy dokument ilustrujący wysiłki firmy na polu działalności społecznej. W raporcie można znaleźć liczne przykłady akcji charytatywnych McDonald’s (ze szczególnym uwzględnieniem Ronald McDonald House Charities), opisy inicjatyw na rzecz społeczności lokalnych czy ofiar klęsk żywiołowych, projekty służące pracownikom restauracji oraz wiele innych. Opracowanie spotyka się z wieloma pozytywnymi komentarzami w mediach i wśród organizacji pozarządowych.

     

    20 listopada korporacja organizuje na wszystkich 119 rynkach, gdzie działa, akcję pod nazwą Światowy Dzień Dziecka McDonald’s. W ramach obchodów tego dnia każdy kraj opracowuje własny plan zebrania środków na rzecz chorych lub zaniedbanych dzieci. To do tej pory największa tego typu akcja charytatywna na świecie. Pod koniec roku dochodzi do zmiany na stanowisku prezesa korporacji. Odchodzącego na emeryturę Jacka Greenberga zastępuje Jim Cantalupo, weteran korporacji związany z nią od 28 lat.

  • I’M LOVIN' IT

    We wrześniu korporacja rozpoczyna globalną kampanię wizerunkową po hasłem „i’m lovin’ it”. Jej celem jest odmłodzenie wizerunku marki i dostosowanie go do zmieniających się trendów konsumenckich. Nawiązano m.in. współpracę ze znanym wykonawcą pop Justinem Timberlake. Nowe oblicze McDonald’s spotyka się z bardzo przychylnym przyjęciem. Wall Street Journal uznaję tę kampanię za jedną z pięciu najlepszych w roku. Sukces „i’m lovin’ it” znajduje też odbicie w wynikach korporacji.

     

    Rok 2003 kończy się znaczną poprawą wyników finansowych i dowodzi słuszności obranego kierunku. Zmiany obejmują też menu. McDonald’s stopniowo poszerza wybór produktów o niskiej kaloryczności, wprowadzając między innymi nową linię sałatek. Firma podpisuje kontrakt ze znanym aktorem hollywoodzkim Paulem Newmanem, którego firma zaczęła dostarczać dressingi do sałatek sprzedawanych w amerykańskich restauracjach sieci. Jedna z legendarnych postaci korporacji Den Fujita, prezes McDonald’s Japan, przeszedł na emeryturę po ponad 25 latach przewodzenia firmie.